Staroveký Deň detí

1. jún už dlhodobo rozžaruje detské očká. Základná škola Tlmače sa rozhodla urobiť tento rok Deň detí nezabudnuteľný, podľa niektorých starších žiakov vraj išlo o ich najlepší deň v škole, aký zažili.

Aj zábava môže vyzerať edukatívne a práve takto bol poňatý sviatok všetkých detí. V tematickom ladení starovekého Grécka sa odvíjalo celé dopoludnie. Od úvodného príhovoru pani riaditeľky na nádvorí základnej školy, cez zaujímavú rozhlasovú reláciu s informáciami o Grécku v období antiky, cez kvíz, súťaže a úlohy, až po športové aktivity a tržnicu.

Nielen súťažné hry mali bližšie oboznamovať žiakov s témou Grécka, ale jeho nedoceniteľný význam mala pripomínať aj výzdoba s divadelnými maskami, vavrínovými vencami či antickými stĺpmi. O nádych dobovej atmosféry sa postarali aj pedagógovia, keď svoju vizáž zamenili za niektorého z gréckych bohov, bohýň či dávnych múz. Podľa menoviek potom žiaci mohli spoznávať, ktorý boh bol čomu zasvätený. Zo všetkých spomeňme napríklad boha mora Poseidóna, bohyňu krásy a lásky Afroditu či múzu divadla Táliu a množstvo ďalších.

A ako prebiehali súťaže? Po vypočutí informácií zo školského rozhlasu žiaci riešili otázkový kvíz. Po ňom sa postupne vystriedali na jednotlivých stanovištiach v areáli a v budove školy. V čitárni sa oboznámili s gréckou abecedou, v ekoučebni si vypočuli grécku bájku, nechýbalo puzzle, tangram a pexeso s gréckou témou, ale aj lúštenie krížoviek a osemsmeroviek.  Zo športových aktivít si svoje zdatnosti preverili v disciplínach skoky vo vreci, rukato-nohatá rozcvička, gladiátorská dráha, rýchly bojovník, vodná strela, hula-hop fit, prevliekačka či stavba gréckeho chrámu. Doplnkových, nesúťažných aktivít bolo tiež dosť, napríklad maľovanie gréckych váz, omaľovanky, bludiská, lúštenie a maľovanie na fóliu.

Grécky zmysel života – dosiahnuť kalokagatiu – rovnováhu mysle, tela i duše, sa stal aj po storočiach inšpiratívnym zdrojom miestnej základnej školy pre výchovu žiakov v tom najlepšom slova zmysle. Týmto dňom sa rozvinul nielen vedomostný potenciál, ale aj telesná zdatnosť detí. Navyše za dosiahnuté úspechy pri jednotlivých stanovištiach deti dostávali korytnačky, prvé grécke platidlo, ktoré mohli nakoniec zameniť za tovar, ponúkaný na záver podujatia v „gréckej tržnici.“

PaedDr. Kotorová